Tips bij afspraken

Tips voor uw afspraak met een hulpverlener van CAGGB:

  • Weet wat u wilt vragen én wat u verwacht; schrijf dat van tevoren op een briefje en neem dit briefje mee
  • Bedenk van tevoren altijd: ‘Waarom kom ik nu, met deze klacht, naar deze hulpverlener?’ Doe dat ook bij controleafspraken: ‘Kom ik alleen omdat het moet, of heb ik zelf ook vragen?’
  • Wees altijd eerlijk; onjuiste informatie geven belemmert uw behandeling
  • Bespreek open wat u van de behandeling verwacht, maar ga niets eisen. Een slechte verstandhouding is voor beide partijen onprettig en komt de zorg niet ten goede.
  • Weet welke medicijnen u slikt (ook zelfmedicatie), welke ziekten en behandelingen u in het verleden hebt gehad of nog hebt en/of voor welke stoffen u allergisch bent.
  • Vermeld bijzonderheden desnoods ongevraagd, bijvoorbeeld dat u zwanger wilt worden of dat bepaalde erfelijke ziekten in de familie voorkomen. Bedenk voorafgaand aan een gesprek welke informatie belangrijk kan zijn.
  • Neem -als u dat prettig vindt- iemand mee. Twee horen meer dan één en de ander kan bijvoorbeeld aantekeningen maken, zodat u zich kunt concentreren op het gesprek.
  • Spaar geen vragen op. Als u meerdere vragen hebt, geef dat bij het begin van het gesprek aan; de hulpverlener kan hiermee dan rekening houden.
  • Controleer aan het eind van het gesprek of u de hulpverlener goed begrepen hebt. Geef in uw eigen woorden aan wat u denkt dat er aan de hand is en er gaat gebeuren.
  • Ga uit van de volgende regel: ‘De hulpverlener schiet tekort als ik de uitleg niet snap, maar ik ben zelf verantwoordelijk om te zeggen dat ik het niet kan volgen.’